Du kan bruge stilkernetesten som et hjælpemiddel til at føle dig mere sikker på dig selv og din stil og derved købe mere målrettet ind og undgå dyre fejlkøb. Når du finder din stilkerne, bliver det nemmere at finde tøj, du vil føle dig godt tilpas i, samt at lege og åbne op for flere stylingmuligheder med det, du allerede har i din garderobe.
Der er seks stilkerner: klassisk, feminin, rå, enkel, boheme og afslappet.
Kernen er i sin rene form neutral. Det vil sige, at der ikke er nogen af ovenstående ord, der er bedre, mere interessante eller spændende end andre. For at gøre det så klart og tydeligt som muligt er kernebeskrivelserne lettere stiliserede. Alle mennesker har fx jeans og T-shirts. Så her har jeg valgt kun at nævne disse ting, hvis de er meget karakteristiske for den enkelte kerne.
Som mennesker er vi heldigvis noget mere nuancerede. Du kan altså sagtens eje en stram cocktailkjole og samtidig have en afslappet kerne, eje en basiscardigan og have bohemekerne eller eje en feminin blondeskjorte og have en rå kerne. Disse beklædningsstykker vil bare ikke være en udpræget tendens i din garderobe.
Det, der overordnet karakteriserer dit valg af tøj, vil indikere din kerne – det er sådan, det skal forstås. Ca. 80 procent af dit tøjvalg vil passe med beskrivelsen af en af de 6 stilkerner.
Så vær 100 procent ærlig, når du skal til at finde din egen stilkerne – ellers vil det ikke fungere for dig.
Når du om lidt svarer på spørgsmålene, skal du forholde dig til, hvordan det rent faktisk er, og ikke hvordan du gerne vil have, det skal være.
Du kan kun vælge ét svar ved hvert spørgsmål. Tænk ikke for meget, men vælg det, der giver mest mening.
Har du lyst til at vide mere om stilkernerne, har jeg skrevet bogen Fra OK til lækker, hvor du kan læse endnu mere om kernerne og få tips til dig og din stil.
Vil du gå endnu mere grundigt til værks har jeg udviklet en stiltransformerende Stylebootcamp - et forløb for kvinder der vil gå fra usikker til stilsikker.
På www.stylewise.dk kan du også læse om vores spændende uddannelse til Stylecoach. Et unikt uddannelsesforløb for dig med en stylistdrøm i maven.
Du har nu taget kernetesten, og på grafen kan du se, hvordan dine svar slår ud på de forskellige stilkerner. Testen viser, hvordan du opfatter dig selv lige nu.
Den kerne, hvor du har det største procentvise udslag, kan være din stilkerne.
Slår du næsten lige meget ud på to forskellige kerner, skal du kigge en ekstra gang i din garderobe for at afgøre, hvilken af kernerne der er den rigtige. For at få overblikket er det en god ide at rydde ud først.
Er der en eller to kerner, som også slår godt ud, er det muligt, at du tit vælger tøj fra den stilkerne og sammensætter det med din egen stilkerne for at få flere udtryk at spille på.
Ved at klikke på de forskellige kerner kan du læse beskrivelsen af dem.
Jakkesæt, klassisk hvid skjorte, rullekravebluse, v-pullover, cardigan, den lille sorte, stiletter, flade sko. Generelt er det meste af dit tøj ensfarvet, men du kan godt have et par mønstrede ting. Det kan være et enkelt blomstermønster, måske i sort/hvid, pepitatern, sildeben eller tern.
God kvalitet, ægte materialer og basisfarver såsom sort, grå, blå, beige og hvid. Dog kan du til tider få en trang til, at der skal ske noget, og så vælger du fx en kjole eller jakke i en pangfarve.
Tøj, der er slidt eller ser sådan ud, biker- og cowboystøvler, vilde mønstre og flagrende gevandter.
Armani, Burberry, Ralph Lauren, Max Mara, Hugo Boss, Gina Tricot, InWear, Tiger.
Jackie Kennedy, Michelle Obama, Susan Sarandon, Helle Thorning-Schmidt
Et rent og enkelt design uden unødvendige detaljer. Ofte er inspirationen oprindelig hentet i herretøjet.
Selv om du selvfølgelig har bukser og gerne sætter jeans til dine overdele, føler du dig rigtig godt tilpas i kjoler, nederdele, stiletter, ballerinasko, og kan lide at bruge smykker, halskæder, armbånd og øreringe.
Tøj, der har et blødt og fint udtryk. Materialer som silke og mohair, uden at det dog udelukker fx bomuld og hør. Du kan lide feminine detaljer ved tøjet, fx læg, pufærmer, draperinger, hulmønstre og evt. også blonder og flæser. Mønstre med fx blomster, og pailletter kan også have en vis tiltrækningskraft.
Baggy bukser, streetwear og sneakers.
Chloé, Malene Birger, Heartmade, Blumarine, Vero Moda
Katie Holmes, Kronprinsesse Mary, Sarah Jessica Parker.
Bløde linjer, mange fine detaljer som læg, draperinger, flotte knapper og fine stikninger. Meget af designet kan være inspireret af 20’erne, 30’erne, 40’erne eller 50’erne, som nu stilmæssigt er omsat til det 21. århundrede.
Flere forskellige slags jeans eller jeans-lignende bukser, læderjakker, masser af T-shirts, tanktoppe, cowboystøvler, læderarmbånd og sølvsmykker, evt. blandet med lidt streetwear.
Tøj, der har lidt kant og gerne må se ”brugt” ud uden nødvendigvis at være det. Evt. Læder, sølv og nitter.
Traditionelle klassiske jakkesæt og tøj, der er for pænt; flæser, blonder og blomstrede ting, flade ballerinasko og perleøreringe.
Noir, Diesel, Camilla Stærk, Miss Sixty, Only.
Anastacia, Sanne Salomonsen, Madonna, Lykke May, Kate Moss.
Noget citycowboy/rock ’n’ roll over designet. Der er kant I designet og tøjet må aldrig være for pænt.
Tunikaer, løstsiddende kjoler, sandaler, hørbukser, veste, mønstrede tørklæder. Gerne sat sammen lag-på-lag. Mange accessories: kæder, øreringe, armbånd, gerne med etnisk look.
Etniske mønstre, farver, løstsiddende tøj og pels, og du kan godt finde tøj i genbrusbutikker og på loppemarkeder.
Tøj, der er meget enkelt og pænt i udtrykket, bukser med pressefolder, klassiske jakkesæt, pumps.
Day, Munthe + Simonsen, Rützou, Rikke Mai, Dries van Noten
Helena Christensen, Annisette, Naja Munthe og Karen Simonsen.
Noget vildt og utæmmet i designet med inspiration hentet tilbage i 60’erne og 70’erne, hvor hippierne og flowerpower var på sit højeste.
Ensfarvet tøj i underspillet design med flotte detaljer, som er meget bevidst udvalgt. Ellers har du lidt af hvert – og når man kigger ind i dit skab, er der ”ro” og noget nedtonet trendy over udvalget. Du er med på tendensen, men skilter ikke med det.
Flotte og overraskende, men dog underspillede detaljer ved designet. Her er ikke noget bling-bling, lyserødt strutskørt eller stormønstrede Marimekko-kjoler. Tøjet må godt være trendy, men igen på en underspillet måde.
Voldsomme og meget farverige mønstre eller tøj med 1000 forskellige detaljer på én gang à la Chanel. Tøjet må på ingen måde opfattes som ekstravagant og ”larmende”. Du kunne aldrig finde på at købe en logobluse, hvor der står ”Chanel” hen over brystet.
Patrizia Pepe Phillip Lim, Poul & Joe, Bruuns Bazar, COS.
Stella McCartney, Gwyneth Paltrow , Iben Hjejle, Maibritt Saerens, Ellen Hillingsø.
Mange flotte og anderledes detaljer, som man får øje på, når man kigger en ekstra gang på designet. Designet er altid trendy, men råber ikke på opmærksomhed.
Generelt basistøj uden for mange detaljer. T-shirts, striktrøjer, sneakers, vandrestøvler, gummistøvler, store tørklæder, tunikaer, tights. Evt. også hættetrøjer og løse bukser. Du kan sagtens også have kjoler og nederdele, i en casual og uhøjtidlig stil.. Hvis tøjet sidder til, er der helt sikkert lycra i det, eller også er det på anden vis meget fleksibelt og behageligt at have på.
Tøj, der ikke strammer, men som er blødt og behageligeligt at have på. Tøj, der er enkelt og naturligt – du kan godt lide bomuld, fløjl og velour, men også mere syntetiske sportsmaterialer som microfiber og viskose. Evt. tøj, der er inspireret af sportstøj og til tider outdoor-stilen.
Tårnhøje stiletter, stramme corsager og bling-bling. Tøj i stive materialer. Figursyet tøj, som du ikke føler, du kan bevæge dig i. Tøj, der er for fint feminint eller for klassisk nobelt. Du kan dog godt have en habitjakke, som du til tider bruger til at stramme op på det afslappede. Måske bruger du meget få accessories, eller hvis du er mere modig sætter du accessories til, der er i skrap kontrast til din kerne, fx meget boheme, feminine eller rå.
Samsøe & Samsøe, Sportmax, Adidas by Stella McCartney, Isabel Marant, Rabens Saloner, Saint Tropez, EDC by Esprit.
Ilse Jacobsen, Lis Sørensen, Andrea Elisabeth Rudolph.
At du automatisk tænker ”behageligt”, når du ser det – hvilket tøjet også vil være, når du tager det på. Behageligheden er hovedfokus bag dit tøjvalg. Det er ikke så vigtigt, om det er trendy eller ej.